Mechaniczny czy elektroniczny – który mechanizm poduszki powietrznej jest lepszy dla Ciebie?

Mechaniczny czy elektroniczny – który mechanizm poduszki powietrznej jest lepszy dla Ciebie?

System poduszki powietrznej mechaniczny czy elektroniczny – który mechanizm jest lepszy dla Ciebie?

Bezpieczeństwo w motoryzacji i motosporcie w ostatnich latach stało się priorytetem inżynierów. Na przykład w Formule 1 i serii 2 i 3 system Halo – czyli system ochrony kierowcy przypominający obręcz, wprowadzony w 2018 roku, zdążył już uratować 8 kierowców, w tym Lewisa Hamiltona, 7-krotnego Mistrza Świata.

Jednak w świecie motocykli nie ma takich zero-jedynkowych rozwiązań jak w środowisku samochodowym. Jedyne dostępne zabezpieczenia to te, które my - motocykliści możemy ubrać – czy to na tor, czy na drogę.

Jak najlepiej przygotować się na motocykl? Odzież ochronna dla motocyklistów

Jako zespół Helite i jako prywatni motocykliści wiemy, że najważniejszym czynnikiem jest odpowiednia motocyklowa zbroja. Tym razem chcielibyśmy przedstawić porównanie dwóch kluczowych technologii, które znacząco zwiększają Twoje bezpieczeństwo: mechanicznych systemów poduszek powietrznych i elektronicznych systemów poduszek powietrznych w kamizelkach. Wybór odpowiedniej kamizelki z poduszką powietrzną dla motocyklistów to jedna z najważniejszych decyzji, jaką możesz podjąć, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo na motocyklu.

Skuteczność działania kamizelek z poduszkami powietrznymi szerzej zbadano w badaniu „Airbag Jacket for Motorcyclists: Evaluation of Real Effectiveness”.

Zastanawiasz się, który z nich jest lepszy? Odpowiedź, jak to bywa brzmi: To zależy - od Twoich indywidualnych potrzeb i preferencji.

Jak działają poduszki powietrzne Helite? Różnice w aktywacji

Zarówno mechaniczne, jak i elektroniczne systemy poduszek powietrznych Helite napełniają klatkę piersiową i kark w podobnym czasie, bo około 80 milisekund, a całkowite napełnienie następuje w około 100 milisekund. Niektóre modele, jak np. kamizelka z poduszką powietrzną na tor GP-Air, mogą napełnić się nawet w 75 milisekund. Kluczowa różnica między tymi dwoma technologiami leży w sposobie i momencie aktywacji.

Mechaniczny mechanizm aktywacji

Mechaniczna poduszka powietrzna Helite aktywuje się w momencie, gdy motocyklista opuszcza motocykl i zrywa się smycz łącząca kamizelkę z pojazdem. Proces ten wygląda następująco:

  • Zerwanie smyczy: Od momentu napięcia smyczy do jej całkowitego zerwania upływa około 100 milisekund.
  • Napełnienie poduszki: Po zerwaniu smyczy, poduszka powietrzna potrzebuje dodatkowych 100 milisekund na pełne napełnienie. Czyli mniej więcej tyle ie trwa twoje mrugnięcie okiem.

Zalety mechanicznego systemu:

  • Prostota konstrukcji: Mechaniczny system jest zasadniczo bezawaryjny. Prosta budowa (zrywka, sprężyna, tłok z iglicą, nabój) minimalizuje ryzyko usterek.
  • Niezależność: Nie wymaga ładowania baterii ani sygnału GPS, co czyni go niezawodnym w każdych warunkach.

Wady mechanicznego systemu:

  • Wymaga pamiętania: Musisz pamiętać o każdorazowym przypięciu i odpięciu smyczy przed i po jeździe.
  • Ograniczenia aktywacji: Mechaniczny system działa tylko w momencie oderwania się od motocykla. Nie zadziała w sytuacjach, gdy do zderzenia dochodzi podczas postoju lub przy niskiej prędkości, zanim zdążysz opuścić pojazd.

Elektroniczny mechanizm aktywacji

Elektroniczny system poduszek powietrznych Helite to zaawansowane technologicznie rozwiązanie, składające się z czujników. Może działać z samym czujnikiem CDU (w kamizelce) lub w połączeniu z dodatkowym czujnikiem SDU (na widelcu motocykla).

  • Aktywacja z samym CDU: Jeśli kamizelka ma tylko wbudowany czujnik CDU, moment aktywacji wynosi około 60 milisekund.
  • Aktywacja z SDU: Kiedy system jest połączony z czujnikiem SDU na motocyklu, czas aktywacji spada o około 2/3, co daje niesamowite 31 milisekund przy prędkości 30 km/h!

Zalety elektronicznego systemu (szczególnie z SDU):

  • Ekstremalna szybkość reakcji: System SDU znacząco skraca czas aktywacji, co może być kluczowe w dynamicznych sytuacjach na drodze.
  • Rozszerzona ochrona: Dzięki czujnikowi SDU, elektroniczna poduszka powietrzna zwiększa wykrycie dodatkowych sytuacji niebezpiecznych, nawet przy prędkości 0 km/h. Oznacza to ochronę podczas postoju, przy niskiej prędkości oraz pod dowolnym kątem uderzenia. Na przykład, jeśli stoisz na światłach i zbliża się do Ciebie inny obiekt, czujnik SDU może aktywować poduszkę powietrzną jeszcze przed uderzeniem.
  • Wygoda użytkowania: Nie musisz pamiętać o przypinaniu smyczy. Wystarczy włączyć kamizelkę przed jazdą.

Wady elektronicznego systemu:

  • Wymaga zasilania: Należy pamiętać o regularnym ładowaniu baterii.
  • Zależność od sygnału GPS: System może nie zadziałać w miejscach, gdzie brak jest sygnału GPS (np. w tunelach, na parkingach podziemnych).
  • Ryzyko nieaktywacji: Istnieje ryzyko, że system może nie zadziałać w przypadku upadków o niskiej amplitudzie drgań lub przy zbyt niskiej prędkości (szczególnie w wersji autonomicznej bez SDU). Helite transparentnie informuje, że pomimo szerokiego zakresu wykrywania wypadków, zawsze istnieje ryzyko niezadziałania systemu.

Więcej informacji o systemach mechanicznych i elektronicznych znajdziesz w Edukatorze Bezpieczeństwa Helite.

Który mechanizm wybrać? Podsumowanie i rekomendacje Helite

Wybór między mechaniczną a elektroniczną poduszką powietrzną dla motocyklisty zależy od Twojego stylu jazdy, priorytetów i akceptacji kompromisów.

Wybierz mechaniczną, jeśli:

  • Cenisz absolutną niezawodność i prostotę.
  • Chcesz uniknąć konieczności ładowania i martwienia się o sygnał GPS.
  • Jeździsz głównie na dłuższych trasach, gdzie ryzyko zderzenia podczas postoju jest mniejsze.
  • Wolisz system "plug-and-play" bez konieczności pamiętania o włączeniu/wyłączeniu.

Wybierz elektroniczną (z SDU), jeśli szukasz:

  • Najszybszej możliwej aktywacji.
  • Maksymalnej ochrony w szerokim zakresie sytuacji, w tym podczas postoju i przy niskich prędkościach.
  • Największej wygody użytkowania – wystarczy włączyć i jechać, pamiętając o konieczności ładowania i ewentualnych ograniczeniach sygnału GPS.

Helite zdecydowanie zaleca stosowanie czujnika SDU w systemach elektronicznych w celu zwiększenia szybkości wykrycia wypadku i poszerzenia zakresu ochrony. Tylko z SDU elektroniczna poduszka powietrzna ma pełny sens i oferuje dodatkową ochronę, której mechaniczna nie jest w stanie zapewnić.

Pamiętaj, że niezależnie od wybranego mechanizmu, inwestycja w kamizelkę z poduszką powietrzną na motor to krok w stronę bezpieczniejszej jazdy.

A jeśli chcesz zmaksymalizować swoje bezpieczeństwo, zachęcamy do rozszerzenia swojego ekwipunku o dodatkową odzież ochronną na motocykl.

Poduszka powietrzna na motor elektroniczna vs mechaniczna - FAQ

  1. Czym różni się mechaniczna poduszka powietrzna od elektronicznej?

Mechaniczna aktywuje się poprzez zerwanie smyczy przypiętej do motocykla. Elektroniczna działa na podstawie czujników – wbudowanego (CDU) i opcjonalnie zewnętrznego (SDU), co umożliwia znacznie szybszą i bardziej wszechstronną reakcję.

  1. Jak szybko działają poszczególne systemy?
  • Mechaniczny: aktywacja po zerwaniu smyczy trwa ok. 100 ms + kolejne 100 ms na napełnienie.
  • Elektroniczny (CDU):aktywacja po 60 ms.
  • Elektroniczny (CDU + SDU):nawet 31 ms przy 30 km/h.
  1. Który system jest bezpieczniejszy?

Z punktu widzenia uniwersalnej ochrony – elektroniczny z SDU, ponieważ może zadziałać nawet podczas postoju, przy niskiej prędkości i w sytuacjach, gdy motocyklista nie zdąży odpaść od pojazdu. Mechaniczny natomiast jest prostszy i bezawaryjny.

  1. Czy elektroniczna poduszka zadziała w tunelu lub garażu podziemnym?

Nie zawsze. Wymaga sygnału GPS, dlatego w miejscach z jego brakiem (np. tunele) istnieje ryzyko nieaktywacji systemu.

  1. Czy muszę pamiętać o czymś, używając kamizelki?
  • Mechaniczna: przypinanie/odpinanie smyczy.
  • Elektroniczna: włączanie przed jazdą i regularne ładowanie baterii.
  1. Co się stanie, jeśli zapomnę o przypięciu mechanicznej kamizelki?

System się nie aktywuje – ochrona nie zadziała. To samo dotyczy elektronicznej – jeśli nie zostanie włączona lub będzie rozładowana, nie zapewni ochrony.

  1. Czy systemy Helite są skuteczne w każdym wypadku?

Nie. Pomimo szerokiego zakresu wykrywania, zawsze istnieje ryzyko nieaktywacji, np. przy:

  • bardzo niskiej prędkości (szczególnie bez SDU),
  • upadkach o niskiej amplitudzie drgań,
  • braku GPS (w systemach elektronicznych).
  1. Czy mogę samodzielnie zainstalować czujnik SDU?

Tak, instalacja czujnika SDU na motocyklu jest możliwa i zalecana – zwiększa skuteczność wykrywania wypadków i skraca czas reakcji systemu.

  1. Którą kamizelkę wybrać do jazdy miejskiej?

Zalecana jest elektroniczna z SDU, ponieważ zapewnia ochronę nawet przy postoju – np. w razie uderzenia przez inny pojazd na światłach.

  1. Czy mechaniczna kamizelka się nie zepsuje?

Jest niemal bezawaryjna – jej konstrukcja oparta jest na prostych komponentach mechanicznych (smycz, sprężyna, tłok, nabój), co czyni ją bardzo niezawodną.

Tekst przy współpracy z Jakub Pająk — Unique Copywriting

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl